Fortsätt till huvudinnehåll

Likström läggs ner

Så var det dags för nästa skepp att sjunka. Det som först såg ut att bli nya helgon tappade i popularitet med tiden och nu har det nått den punkt då de som driver sidan fått inse att det inte lönar sig att fortsätta, pga. för höga driftkostnader och konflikter inom ledningen.

"Hej kära användare!
Vi har sedan vi påbörjade arbetet med Likström haft skyhöga ambitioner och en vilja och motivation som inte kunnat tyglas. Det har också visat sig bli en av våra största svagheter. Vi i ledningen har ofta dragit åt olika håll, våra visioner har ibland legat långt före vår faktiska utvecklingstakt och det har lett till interna motsättningar och en ibland rätt hätsk stämning.

Vår tidsoptimism har även den varit stor. Vid starten hade vi alla fritid att lägga på Likström i en helt annan utsträckning än vad vi har idag. Till det skall även räknas hur våra privata situationer, anställningar och studier har påverkat vårt engagemang. Sedan starten har vi enbart haft ett fåtal annonser och bolaget har näst intill uteslutande drivits ur våra egna fickor, vilket fick oss att börja överväga andra former för Likströms fortsatta existens. 
Under ett ledningsmöte i augusti beslutade vi att lägga ned bolaget bakom Likström. Vi tittade över varje tänkbart alternativ för fortsatt drift av plattformen Likström i varje tänkbar regi vi kunde föreställa oss men kunde inte enas om en lösning. 
Vårt avtal på servern löper ut 2012-01-06 och därefter kommer Likström som plattform upphöra att existera. 
De användare som vill bevara information från Likström kan använda de funktioner vi har för att hämta ut bland annat dagboksinlägg och mail. 
OBS! Efter det att bolaget har avregistrerats kommer vi EJ ha möjlighet att manuellt gå in och hämta ut data. 
Vi hoppas att ni haft kul på resan och tackar för den tid ni gett oss! 
Med Vänliga Hälsningar,
Ledningen"

Jag sörjer det faktum att deras engagemang inte ledde så långt som jag först hade hoppats på. Det hade varit häftigt att vara med från början på något stort, nu blev så ej fallet. Nedlägget drabbar inte mig personligen särskilt mycket eftersom jag aldrig var särskilt aktiv, men jag vet med mig att det kommer som en hemsk nyhet för många av de ca 200 medlemmar som fortfarande är det.

Tydligen så finns det ett initiativ till att emigrera till helvetet.com, där det finns en "sekt" för likströmmedlemmar. Värt att kolla in för dig som vill hålla kontakten med folk du bara har kontakt med genom likström.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pi day

Pi har ett oändligt antal decimaler, som inte uppvisar någon regelbundenhet. Det innebär att allt som kan uttryckas med tal ingår i någon del av denna oändliga sifferföljd. Alla DNA-sekvenser som någonsin existerat och någonsin kommer att existera. Namnen på alla du älskat eller kommer att älska. Alla möjliga berättelser som kan beskrivas i text. Allt går inte att beskriva med tal och pi är inte det enda transcendenta talet, men det finns ändå en viss charm att vi kan låta ett enda tecken symbolisera allt detta. Att det därtill representerar förhållandet mellan omkretsen och diametern i en cirkel, är intimt förbundet med de komplexa talen och ingår i flera matematiska formler utan uppenbar koppling till sitt geometriska ursprung tycker jag är fascinerande. Så enkelt och ändå så fullkomligt ofattbart. Precis som livet.

Här sitter jag och tar saker för givet

Det har hänt mycket sen jag skrev här sist. Trump har varit president och är det inte längre jag har träffat en ny partner och skaffat en hund min syster, två av mina närmaste vänner och två av mina ex har fått barn jag jobbar i Uppsala istället för Stockholm personer i min närhet har drabbats av allvarliga sjukdomar jag har blivit deltidssjukskriven för depressiv episod Covid-19 har förändrat livet för alla, i viss mån för alltid Sen pandemins början har jag pausat mitt facebook-konto för att jag spenderade alldeles för mycket tid där. Nu spenderar jag istället alldeles för mycket tid med att läsa nyheter; om politik, statskupper, förtryck, korruption, brottslighet och annat som känns relevant medan jag läser det, och samtidigt inte kräver något av mig mer än att fortsätta scrolla. Om jag skulle sammanfatta samtiden med en bild så skulle jag nog välja en bild på någon som fastnat framför en skärm, med nacken i en obekväm position och ett finger som febrilt scrollar. Kanske med ett mun