Fortsätt till huvudinnehåll

Tidsbrist

Fredag den 13. Just en snygg dag att göra comeback på.

Det var åtskilliga månader sen jag skrev här sist och jag har inte tänkt på det särskilt mycket, mer än när någon nämner att de läst saker jag skrivit här. De gånger det har hänt har jag blivit glad, för det betyder att de som läst vad jag skrivit även har lagt det på minnet.

Om två timmar börjar jag jobba. Igår skrev jag tenta i programkonstruktion och fördrev kvällen med att uppdatera IT-wikin, moderera forum på helgon.net, träna wushu och umgås med två nära vänner. När jag sedan kom hem vid tolvtiden på natten så satte jag mig och spelade the sims 2 ända tills solen gick upp (och drack ett par öl, varav den ena smakade förskräckligt och den andra är en av mina favoriter). Jag satt inte uppe hela natten med the sims för att jag verkligen ville utan jag gjorde det för att orka med natten som kommer, för att kunna sova bort hela dagen idag. Jag vaknade nämligen vid 4-tiden på eftermiddagen, efter 10 timmars sömn.

Förhoppningsvis kommer det att hjälpa mig att klara av att jobba natt nu och dubba pass inklusive ett nattpass imorgon, men jag kan inte hjälpa att jag känner en viss ångest inför min situation just nu. Jag har inte pluggat så mycket som jag skulle vilja göra inför elkretsteori-tentan på tisdag och det är många frågetecken kring nästa helg. För att återknyta till rubriken så känns det som att jag inte har den tid jag behöver just nu, men jag vet ju samtidigt att det snarare är en fråga om hur jag använder den tid jag har. Jag hade kanske inte kunnat plugga inatt istället för att spela, men jag hade kunnat sova och istället härdat ut med att vara trött under tiden jag jobbar.

Jag har flickvän nu, sedan den 30 juli. Matilda heter hon och bor utanför Jönköping. Antagligen kommer jag att tillbringa nästa helg med henne, men det kan också bli så att jag jobbar då också. Frågan är om det är värt det. Innan jag började skriva detta inlägg så lästa jag några som jag skrivit förut och fastnade särskilt för "uppvaknande". Man måste se saker ur större perspektiv ibland och det krävs inte mycket ansträngning för att förstå att jag skulle må bättre av att vara med min älskling än av att jobba 20 timmar på en helg.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pi day

Pi har ett oändligt antal decimaler, som inte uppvisar någon regelbundenhet. Det innebär att allt som kan uttryckas med tal ingår i någon del av denna oändliga sifferföljd. Alla DNA-sekvenser som någonsin existerat och någonsin kommer att existera. Namnen på alla du älskat eller kommer att älska. Alla möjliga berättelser som kan beskrivas i text. Allt går inte att beskriva med tal och pi är inte det enda transcendenta talet, men det finns ändå en viss charm att vi kan låta ett enda tecken symbolisera allt detta. Att det därtill representerar förhållandet mellan omkretsen och diametern i en cirkel, är intimt förbundet med de komplexa talen och ingår i flera matematiska formler utan uppenbar koppling till sitt geometriska ursprung tycker jag är fascinerande. Så enkelt och ändå så fullkomligt ofattbart. Precis som livet.

Här sitter jag och tar saker för givet

Det har hänt mycket sen jag skrev här sist. Trump har varit president och är det inte längre jag har träffat en ny partner och skaffat en hund min syster, två av mina närmaste vänner och två av mina ex har fått barn jag jobbar i Uppsala istället för Stockholm personer i min närhet har drabbats av allvarliga sjukdomar jag har blivit deltidssjukskriven för depressiv episod Covid-19 har förändrat livet för alla, i viss mån för alltid Sen pandemins början har jag pausat mitt facebook-konto för att jag spenderade alldeles för mycket tid där. Nu spenderar jag istället alldeles för mycket tid med att läsa nyheter; om politik, statskupper, förtryck, korruption, brottslighet och annat som känns relevant medan jag läser det, och samtidigt inte kräver något av mig mer än att fortsätta scrolla. Om jag skulle sammanfatta samtiden med en bild så skulle jag nog välja en bild på någon som fastnat framför en skärm, med nacken i en obekväm position och ett finger som febrilt scrollar. Kanske med ett mun