Fortsätt till huvudinnehåll

HealthShare

Den här terminen läser jag endast tre kurser på universitetet: IT i Samhället, Villkorsprogrammering och Storskalig Programmering. Programmeringskurserna tänker jag inte uttala mig så mycket om utöver att de är tuffa med sina minst sagt tidskrävande uppgifter.

Den förstnämnda tror jag däremot kan vara intressant att berätta lite om. Det är en projektkurs som bedrivs tillsammans med 9 andra IT-studenter och 8 studenter från Rose Hulman Institute of Technology, Indiana, USA. Tillsammans driver vi HealthShare, vars mål är att samla information om journalsystem och komma fram till ett eller flera förslag på hur de kan fungera bättre tillsammans, genom en centraliserad lösning alternativt genom att möjligheterna att automatiskt skicka data mellan systemen förbättras. På sikt är det tänkt att detta ska leda till att vårdgivarna får en bättre helhetsbild av patienter som fått vård på olika anstalter samt att patienterna själva ska få ökad tillgång till sina journaler.

Projektet började med en veckas teambuilding då amerikanerna kom till Sverige för att lära känna oss och uppleva vår kultur. Vi var ute på nation i princip varje kväll och jag hade en amerikan boende hemma hos mig, vilket var både jobbigt och spännande. I nuläget har vi delat in oss i grupper som arbetar med olika delar av projektet och planen är att ordna interjuer med ansvariga på Cambio och EPJ på UAS under den kommande veckan. Det som gör det här projektet unikt är att vi faktiskt gör skillnad, det är inte bara en akademisk övning.

Det händer en massa annat i mitt liv just nu också, men delar av det vill jag inte ta upp här utan jag nöjer mig med att säga att det är väldigt spännande och utvecklande. Vad jag kan nämna är att jag äntligen tagit upp träningen igen efter några månaders uppehåll - jag har skaffat årskort på campus 1477 och än så länge är jag nöjd med deras utbud.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pi day

Pi har ett oändligt antal decimaler, som inte uppvisar någon regelbundenhet. Det innebär att allt som kan uttryckas med tal ingår i någon del av denna oändliga sifferföljd. Alla DNA-sekvenser som någonsin existerat och någonsin kommer att existera. Namnen på alla du älskat eller kommer att älska. Alla möjliga berättelser som kan beskrivas i text. Allt går inte att beskriva med tal och pi är inte det enda transcendenta talet, men det finns ändå en viss charm att vi kan låta ett enda tecken symbolisera allt detta. Att det därtill representerar förhållandet mellan omkretsen och diametern i en cirkel, är intimt förbundet med de komplexa talen och ingår i flera matematiska formler utan uppenbar koppling till sitt geometriska ursprung tycker jag är fascinerande. Så enkelt och ändå så fullkomligt ofattbart. Precis som livet.

Här sitter jag och tar saker för givet

Det har hänt mycket sen jag skrev här sist. Trump har varit president och är det inte längre jag har träffat en ny partner och skaffat en hund min syster, två av mina närmaste vänner och två av mina ex har fått barn jag jobbar i Uppsala istället för Stockholm personer i min närhet har drabbats av allvarliga sjukdomar jag har blivit deltidssjukskriven för depressiv episod Covid-19 har förändrat livet för alla, i viss mån för alltid Sen pandemins början har jag pausat mitt facebook-konto för att jag spenderade alldeles för mycket tid där. Nu spenderar jag istället alldeles för mycket tid med att läsa nyheter; om politik, statskupper, förtryck, korruption, brottslighet och annat som känns relevant medan jag läser det, och samtidigt inte kräver något av mig mer än att fortsätta scrolla. Om jag skulle sammanfatta samtiden med en bild så skulle jag nog välja en bild på någon som fastnat framför en skärm, med nacken i en obekväm position och ett finger som febrilt scrollar. Kanske med ett mun