Fortsätt till huvudinnehåll

Svenska IT-företag

Idag har jag suttit i ett par timmar och läst om olika svenskägda IT-företag. Jag borde kanske ha ägnat mig åt de kurser jag går istället, men när ska jag annars lära mig vilka företag som finns om inte nu? Jag kollade upp alla företag som fanns listade på wikipediasidan http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Svenska_IT-f%C3%B6retag och valde ut några som jag tyckte var mest intressanta.

Clavister
Ägnar sig åt nätverkssäkerhet och har framtidsvisioner om hur säkerhet vid trådlös överföring kommer att bli allt viktigare. Levererar UTM-brandväggar (http://en.wikipedia.org/wiki/Unified_Threat_Management) och har ishockeyspelaren "Foppa" som delägare.

Excosoft
Litet företag med bara 9 anställda som jobbar med lösningar för att automatisera produktdokumentation och översättningar av dessa. Nyligen öppnat kontor i närheten av där jag sitter just nu på universitetet i Uppsala.

Humany
Kända för sina webbassistenter och sin sökteknologi som baseras på naturlig språkförståelse. Alltid coolt med AI som faktiskt används och inte bara forskas på. Humany har också teknologi som skapar riktad reklam utifrån dessa teknologier och har bland annat haft Carl Bildt som styrelsemedlem.

JLT Mobile Computers
Utvecklar och säljer handhållna datorer till företag inom skog, logistik, försvar, polis och räddningstjänst, främst i USA. De har en omsättning på 110 miljoner kronor vilket är mycket med tanke på att det bara är 20 anställda. Hette från början Gandalf Data, mycket bättre namn om du frågar mig. :(

Klarna
Säljer betalningstjänster så att nätbutiker slipper riskera utebliven betalning. Stort företag (~500 anställda) men med låg omsättning per anställd om man jämför med JLT Mobile Computers.

Lavasoft
Utvecklarna bakom Ad-aware och Registry Tuner, erbjuder även brandväggslösningar och filkrypteringsprogram. Huvudkontor i Göteborg.

Marratech
Ett företag som lyckades framställa tillräckligt bra programvaror och patent för att få dem uppköpta av Google 2007. Många anställda övergick också till Google i samband med köpet så företaget som sådant har kanske inte så ljus framtid, men det är coolt att de lyckades sälja in sig såpass bra att de blev uppköpta!

Virtutech
Nuvarande utvecklarna av simulatorn Simics, som jag använde för att simulera en RISC-processor i operativsystemskursen jag gick för ett par år sedan. Ett av många företag som bildats som resultat av forskningen på Swedish Institute of Computer Science.



Om ett år eller så lär det väl bli intressant att söka ex-jobb och jag hoppas att jag hittar tillbaka till det här inlägget då. Jag skulle gärna jobba med inbyggda system, realtidssystem eller säkerhet för smartphones och andra enheter som inte är persondatorer. I och med att jag har satsat så brett så har jag stora valmöjligheter, och jag har dessutom betygen och förståelsen som krävs för att snabbt kunna nischa in mig vid behov. Management och konsultjobb samt webbdesign känns inte som min grej i dagsläget men det kanske ändrar sig.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pi day

Pi har ett oändligt antal decimaler, som inte uppvisar någon regelbundenhet. Det innebär att allt som kan uttryckas med tal ingår i någon del av denna oändliga sifferföljd. Alla DNA-sekvenser som någonsin existerat och någonsin kommer att existera. Namnen på alla du älskat eller kommer att älska. Alla möjliga berättelser som kan beskrivas i text. Allt går inte att beskriva med tal och pi är inte det enda transcendenta talet, men det finns ändå en viss charm att vi kan låta ett enda tecken symbolisera allt detta. Att det därtill representerar förhållandet mellan omkretsen och diametern i en cirkel, är intimt förbundet med de komplexa talen och ingår i flera matematiska formler utan uppenbar koppling till sitt geometriska ursprung tycker jag är fascinerande. Så enkelt och ändå så fullkomligt ofattbart. Precis som livet.

Här sitter jag och tar saker för givet

Det har hänt mycket sen jag skrev här sist. Trump har varit president och är det inte längre jag har träffat en ny partner och skaffat en hund min syster, två av mina närmaste vänner och två av mina ex har fått barn jag jobbar i Uppsala istället för Stockholm personer i min närhet har drabbats av allvarliga sjukdomar jag har blivit deltidssjukskriven för depressiv episod Covid-19 har förändrat livet för alla, i viss mån för alltid Sen pandemins början har jag pausat mitt facebook-konto för att jag spenderade alldeles för mycket tid där. Nu spenderar jag istället alldeles för mycket tid med att läsa nyheter; om politik, statskupper, förtryck, korruption, brottslighet och annat som känns relevant medan jag läser det, och samtidigt inte kräver något av mig mer än att fortsätta scrolla. Om jag skulle sammanfatta samtiden med en bild så skulle jag nog välja en bild på någon som fastnat framför en skärm, med nacken i en obekväm position och ett finger som febrilt scrollar. Kanske med ett mun