Fortsätt till huvudinnehåll

Kristendom

”SEX, kärlek, hat, berusning, frihet, anarki, lust, glädje, njutning, fantasi, våld, smärta, smak, stil och kultur kommer alltid att finnas i människor hjärtan.”
- Markon

Kristendom är fan inte hett i dagens samhälle. Jag håller med dig Andreas; kristna är missanpassade.

Alla dessa skyldigheter och negativa känslor som följer kristendomen väger inte upp det bekväma i att tro sig ha hittat svar på alla svåra frågor i en så kallad helig bok. Att jag inte tror på skapelseberättelsen gör inte det hela bättre... Jag kommer aldrig att glömma den där livets ord-tanten som hävdade att andlighet genom meditation, kampsport och natur är dåligt oavsett sammanhang, som jag pratade med en kväll i Uppsala. Jag skulle tro att hon hade sagt detsamma om andlighet genom relationer med medmänniskor, sex och musik också.

Jag tror på känslor. Jag vill uppmuntra konstruktivitet. Jag förkastar därmed kristendomen, som i min uppfattning är oförenlig med dessa två. Ledsen om du som kristen råkar läsa detta... Det är inte min mening att försöka vägleda dig in i ett bättre liv (även fast jag är övertygad om att jag skulle kunna göra det). Jag skriver detta av helt andra orsaker.

Kommentarer

Anonym sa…
jag är en kristen och jag förstår vad du menar. Men, jag tror i alla fall, att vi människor har "gjort" kristendommen till något som det på sätt och vis inte riktigt är.... lr
vi betonar fel saker ibland helt enkelt.
Jag är uppfödd i en kristen familj och har varit kristen hela mitt liv men jag har aldrig riktigt fattat vad kristendom handlar om på sätt och vis för det handlar itne om skyldigheter och att leva ett perfekt liv utan det handlar bara om kärlek. Som till exempel de 10 budorden, visst de kan låta hårda men gud skrev dem för att rekomendera oss hur vi ska leva för att bli så lyckliga som möjligt. Man behöver inte leva ett perfekt liv för Gud förlåter och när man inser hur enormt mycket Jesus/Gud älskar oss och vilken förlåtelse han har så känns det inte som en börda att vara kristen längre utan en frihet.... men många människor som inte är kristna vet inte detta utan ser alla "krav" men det är inte svårt... som jag vet att många tror...... jag ville bara säga detta... sory att det blev långt :P ha det bra förresten :)

Populära inlägg i den här bloggen

Pi day

Pi har ett oändligt antal decimaler, som inte uppvisar någon regelbundenhet. Det innebär att allt som kan uttryckas med tal ingår i någon del av denna oändliga sifferföljd. Alla DNA-sekvenser som någonsin existerat och någonsin kommer att existera. Namnen på alla du älskat eller kommer att älska. Alla möjliga berättelser som kan beskrivas i text. Allt går inte att beskriva med tal och pi är inte det enda transcendenta talet, men det finns ändå en viss charm att vi kan låta ett enda tecken symbolisera allt detta. Att det därtill representerar förhållandet mellan omkretsen och diametern i en cirkel, är intimt förbundet med de komplexa talen och ingår i flera matematiska formler utan uppenbar koppling till sitt geometriska ursprung tycker jag är fascinerande. Så enkelt och ändå så fullkomligt ofattbart. Precis som livet.

Här sitter jag och tar saker för givet

Det har hänt mycket sen jag skrev här sist. Trump har varit president och är det inte längre jag har träffat en ny partner och skaffat en hund min syster, två av mina närmaste vänner och två av mina ex har fått barn jag jobbar i Uppsala istället för Stockholm personer i min närhet har drabbats av allvarliga sjukdomar jag har blivit deltidssjukskriven för depressiv episod Covid-19 har förändrat livet för alla, i viss mån för alltid Sen pandemins början har jag pausat mitt facebook-konto för att jag spenderade alldeles för mycket tid där. Nu spenderar jag istället alldeles för mycket tid med att läsa nyheter; om politik, statskupper, förtryck, korruption, brottslighet och annat som känns relevant medan jag läser det, och samtidigt inte kräver något av mig mer än att fortsätta scrolla. Om jag skulle sammanfatta samtiden med en bild så skulle jag nog välja en bild på någon som fastnat framför en skärm, med nacken i en obekväm position och ett finger som febrilt scrollar. Kanske med ett mun