Fortsätt till huvudinnehåll

Fyra saker jag önskar att någon hade berättat för mig när jag började jobba

Min förra konsultchef kommer att hålla en intern dragning/kompetenslunch på temat "X saker jag önskar att någon hade berättat för mig när jag började jobba" om ett par veckor och jag passade på att skriva ihop en lista med insikter jag fått efter min korta tid i branchen. Dessa representerar inte valtechs syn på konsultmässighet i stort, utan är helt och hållet mina egna perspektiv, som dessutom kan komma att förändras.

Affärsmässighet är viktigare än ärlighet

Från vårt privata liv är vi vana vid att underhålla våra relationer genom att alltid vara så öppna som möjligt med våra känslor, ständigt uttrycka det vi verkligen känner i möjligaste mån. Relationer mellan konsult och kund kan inte byggas på det sättet eftersom kunder betalar oss för att utföra ett visst arbete. Uppriktighet och att spela med öppna kort kan fortfarande fylla en viktig funktion genom att skapa tillit och upptäcka misstag innan de hinner göra ordentlig skada, men det finns fall där det istället skapar missförstånd eller får oss att framstå som mindre seriösa, och det finns andra delar som är minst lika viktiga. Till exempel att hantera förväntningar, uttrycka sig koncist och fokusera på tjänsten som levereras.

Ibland saknas förutsättningar för att lösa ett problem

Ibland finns det hinder i en organisation som du helt enkelt inte kan påverka, eller orealistiska visioner från kundens sida som du omöjligt kan leva upp till men ändå behöver upprätthålla för att de ger energi och framåtanda: ”aim for the stars, reach for the moon”. Vissa tekniska utmaningar är inte inom din förmåga att lösa, men det säkraste sättet att misslyckas är att inte ens försöka och alltid lär man sig något. Så se det inte som ett personligt misslyckande bara för att det du varit del av misslyckas.

Vissa problem är inte dina problem

Använd din energi där den gör mest nytta. Ingen kommer att tacka dig om du försummar dina egna ansvarsområden till förmån för att göra livet enklare för andra, eller om du blir utbränd. Det finns många balansgångar här; på samma sätt som ärlighet har både positiva och negativa sidor så har även empati det.

Ingen bryr sig om hundra år

Det som känns helt avgörande idag kan vara omintetgjort om ett år (siten byggs om, projektet avbryts, teknisk begränsning). Fokusera därför på det som för dig och dina kunder framåt. Du kan göra skillnad, men om du märker att något plötsligt dränerar all din energi så kan det vara bättre att gå hem tidigt och hitta nya perspektiv än att rusa på i 120 km/h i fel riktning.

Det ska bli spännande att se vilka punkter som hen väljer att ta upp utöver dessa!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pi day

Pi har ett oändligt antal decimaler, som inte uppvisar någon regelbundenhet. Det innebär att allt som kan uttryckas med tal ingår i någon del av denna oändliga sifferföljd. Alla DNA-sekvenser som någonsin existerat och någonsin kommer att existera. Namnen på alla du älskat eller kommer att älska. Alla möjliga berättelser som kan beskrivas i text. Allt går inte att beskriva med tal och pi är inte det enda transcendenta talet, men det finns ändå en viss charm att vi kan låta ett enda tecken symbolisera allt detta. Att det därtill representerar förhållandet mellan omkretsen och diametern i en cirkel, är intimt förbundet med de komplexa talen och ingår i flera matematiska formler utan uppenbar koppling till sitt geometriska ursprung tycker jag är fascinerande. Så enkelt och ändå så fullkomligt ofattbart. Precis som livet.

Här sitter jag och tar saker för givet

Det har hänt mycket sen jag skrev här sist. Trump har varit president och är det inte längre jag har träffat en ny partner och skaffat en hund min syster, två av mina närmaste vänner och två av mina ex har fått barn jag jobbar i Uppsala istället för Stockholm personer i min närhet har drabbats av allvarliga sjukdomar jag har blivit deltidssjukskriven för depressiv episod Covid-19 har förändrat livet för alla, i viss mån för alltid Sen pandemins början har jag pausat mitt facebook-konto för att jag spenderade alldeles för mycket tid där. Nu spenderar jag istället alldeles för mycket tid med att läsa nyheter; om politik, statskupper, förtryck, korruption, brottslighet och annat som känns relevant medan jag läser det, och samtidigt inte kräver något av mig mer än att fortsätta scrolla. Om jag skulle sammanfatta samtiden med en bild så skulle jag nog välja en bild på någon som fastnat framför en skärm, med nacken i en obekväm position och ett finger som febrilt scrollar. Kanske med ett mun