Fortsätt till huvudinnehåll

Bad day

Idag var en sån där dag som får en att fundera på om det inte hade varit bättre att stanna hemma. Inte nog med att mina farhågor om att jag inte skulle få jobba denna helg heller bekräftades och att Erik inte kan komma på spel- och filmkvällen vi planerat sen ett par veckor tillbaka, jag hade även fått punka på min cykels bakdäck, tåget jag skulle ta hem efter träningen var inställt, jag var nära att bli påkörd vid ett övergångsställe, jag fick gå en stor omväg för att leta efter min borttappade handske på såväl bussgods som upplysningen utan att hitta den, kontoret till trafikskolan var stängt utan förklaring till varför, jag har inte lyckats förmå mig att plugga, Axel kanske inte heller kan komma imorgon tack vare att hans syster har halsfluss och tjejen jag spanat in i drygt ett halvår verkar ha fått pojkvän. Men det är inte det värsta.

När jag skulle ta bussen från skolan idag så stod den redan vid busshållplatsen så jag började småspringa för att hinna med den. Där det tidigare varit gräs var det dock lera nu och dessutom nerförsbacke så tack vare att leran var hal tappade jag balansen, föll pladask på rygg och kanade nerför backen ett par meter. I leran. Jag fick lera på händerna, byxorna, ryggsäcken, handskarna, jackan, skjortan under jackan, linnet under skjortan och framförallt på ryggen under linnet. Det var kladdigt och kallt och förnedrande och jag visste inte riktigt vad jag skulle göra så jag klev helt enkelt på bussen efter att ha gjort klart för busschauffören att jag inte hade för avsikt att sticka ner mina leriga händer i fickan för att ta upp busskortet.

Samtidigt så finns det en hel del saker att vara glad över också. Om Axel kommer så blir vi fem personer hemma hos mig imorgon, träningsdojon var öppen när jag kom dit vid tre-tiden, träningen var hård och jag kunde trösta mig med cigg och musik från mp3-spelaren när jag gick mot det inställda tåget. Ofta glömmer man hur ofta man har tur eftersom oturen gör så mycket större avtryck på ens tillvaro.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pi day

Pi har ett oändligt antal decimaler, som inte uppvisar någon regelbundenhet. Det innebär att allt som kan uttryckas med tal ingår i någon del av denna oändliga sifferföljd. Alla DNA-sekvenser som någonsin existerat och någonsin kommer att existera. Namnen på alla du älskat eller kommer att älska. Alla möjliga berättelser som kan beskrivas i text. Allt går inte att beskriva med tal och pi är inte det enda transcendenta talet, men det finns ändå en viss charm att vi kan låta ett enda tecken symbolisera allt detta. Att det därtill representerar förhållandet mellan omkretsen och diametern i en cirkel, är intimt förbundet med de komplexa talen och ingår i flera matematiska formler utan uppenbar koppling till sitt geometriska ursprung tycker jag är fascinerande. Så enkelt och ändå så fullkomligt ofattbart. Precis som livet.

Här sitter jag och tar saker för givet

Det har hänt mycket sen jag skrev här sist. Trump har varit president och är det inte längre jag har träffat en ny partner och skaffat en hund min syster, två av mina närmaste vänner och två av mina ex har fått barn jag jobbar i Uppsala istället för Stockholm personer i min närhet har drabbats av allvarliga sjukdomar jag har blivit deltidssjukskriven för depressiv episod Covid-19 har förändrat livet för alla, i viss mån för alltid Sen pandemins början har jag pausat mitt facebook-konto för att jag spenderade alldeles för mycket tid där. Nu spenderar jag istället alldeles för mycket tid med att läsa nyheter; om politik, statskupper, förtryck, korruption, brottslighet och annat som känns relevant medan jag läser det, och samtidigt inte kräver något av mig mer än att fortsätta scrolla. Om jag skulle sammanfatta samtiden med en bild så skulle jag nog välja en bild på någon som fastnat framför en skärm, med nacken i en obekväm position och ett finger som febrilt scrollar. Kanske med ett mun