Fortsätt till huvudinnehåll

Surrealism

Så länge som vi fortfarande styrs av förnuft, estetik eller moral så kommer vi aldrig att vara helt fria.

Vi har alla en bild av hur verkligheten ser ut. De allra flesta av oss tar för givet att saker och ting följer logiska mönster; det vill säga att solen går upp varje morgon, att ett äpple faller till marken om vi släpper det, att vi får åtminstone en sexa om vi slår en tärning tillräckligt många gånger, och så vidare... men alla dessa är empiriska påståenden som enbart bygger på erfarenheter och därmed kan visa sig vara falska.

Om man gör ett falskt antagande och sedan drar logiska slutsatser utifrån det antagandet så kommer man i de flesta fall att komma fram till resultat som är sanna. Om vi till exempel gör antagandet att gräs alltid är grönt så är en logisk följd att gräset utanför huset vi är i just nu är grönt, vilket det ju mycket väl kan vara. På samma sätt luras vi hela tiden till att inbilla oss samband som inte finns. Vidskeplighet brukar det kallas. Vår intuition säger oss att eftersom vi inte kan förklara hur vår existens kan vara möjlig så måste den ha orsakats av något större än oss själva, till exempel en gud. På samma sätt får vi för oss att en krossad spegel kan medföra otur. Problemet är att båda resonemangen är inkonsekventa och i grunden ologiska.

Frågan är då: Är det överhuvudtaget relevant? Det finns egentligen ingen anledning till att ens världsbild ska bygga på logiska regler från Aristoteles - man kan lika gärna hålla för öronen, skrika och må minst lika bra för det. Det är just detta som många gör, bildligt talat, när något blir alltför djupt och komplicerat. Vad är det som hindrar en från att intala sig att det inte kommer dröja länge innan solen slutar gå upp på morgonen eller att äpplen snart inte längre kommer att falla till marken när vi släpper dem? Vanor och normer. Det är nämligen enbart en fråga om hur höga krav man har på sanningsbegreppet.

Med samma resonemang kan vi konstatera att det inte alls är orimligt att vi är en spegelbild av en annan värld eller att drömmarna vi har på natten egentligen är precis lika verkliga som det som vi uppfattar som verklighet.

Ps. Bild av min klasskompis Axel Tryblom, klicka på den för att förstora.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pi day

Pi har ett oändligt antal decimaler, som inte uppvisar någon regelbundenhet. Det innebär att allt som kan uttryckas med tal ingår i någon del av denna oändliga sifferföljd. Alla DNA-sekvenser som någonsin existerat och någonsin kommer att existera. Namnen på alla du älskat eller kommer att älska. Alla möjliga berättelser som kan beskrivas i text. Allt går inte att beskriva med tal och pi är inte det enda transcendenta talet, men det finns ändå en viss charm att vi kan låta ett enda tecken symbolisera allt detta. Att det därtill representerar förhållandet mellan omkretsen och diametern i en cirkel, är intimt förbundet med de komplexa talen och ingår i flera matematiska formler utan uppenbar koppling till sitt geometriska ursprung tycker jag är fascinerande. Så enkelt och ändå så fullkomligt ofattbart. Precis som livet.

Här sitter jag och tar saker för givet

Det har hänt mycket sen jag skrev här sist. Trump har varit president och är det inte längre jag har träffat en ny partner och skaffat en hund min syster, två av mina närmaste vänner och två av mina ex har fått barn jag jobbar i Uppsala istället för Stockholm personer i min närhet har drabbats av allvarliga sjukdomar jag har blivit deltidssjukskriven för depressiv episod Covid-19 har förändrat livet för alla, i viss mån för alltid Sen pandemins början har jag pausat mitt facebook-konto för att jag spenderade alldeles för mycket tid där. Nu spenderar jag istället alldeles för mycket tid med att läsa nyheter; om politik, statskupper, förtryck, korruption, brottslighet och annat som känns relevant medan jag läser det, och samtidigt inte kräver något av mig mer än att fortsätta scrolla. Om jag skulle sammanfatta samtiden med en bild så skulle jag nog välja en bild på någon som fastnat framför en skärm, med nacken i en obekväm position och ett finger som febrilt scrollar. Kanske med ett mun