Fortsätt till huvudinnehåll

Drivkrafter

Musklerna protesterar, svetten rinner, man är så andfådd att man knappt får luft... Det är då det händer. "Bara lite till, jag får inte ge upp nu. Den här tekniken ska vara lite bättre än den förra, inte tvärtom. Bit ihop, fokusera." Så fortsätter det tills träningen plötsligt är slut och man kan sjunka tillbaka till ett lugn man inte hade tillgång till innan.

Att vägra ge upp är en drivkraft i sig som är användbar även utanför dojon och för vissa är det nog den starkaste drivkraften av dem alla. Samtidigt så krävs det att man har lust för att man överhuvudtaget ska finna motivationen som krävs, samt att man klarar av att bryta de vanor som står i ens väg innan man ens kommit igång.

Vi har alla behov av att vara älskade, mätta, utsövda, ha god hälsa och så vidare men för att på egen hand kunna tillfredställa dessa så krävs att man har karaktär. Utifrån sina värderingar och förutsättningar måste man kunna motivera sig själv till att kämpa för egen vinning utan att för den skull gå utanför sin moral och det är här som drivkrafterna kommer in i bilden.

Ta till exempel en rökare. Varför röker han? Troligtvis därför att han har fått in vanan att göra det och förtränger alla möjliga anledningar till varför han egentligen borde sluta. Det är ett prima exempel på dålig karaktär och vanans makt som drivkraft, i det här fallet i ett negativt avseende. Tankar som "jag kan sluta när jag blir äldre istället", "jag behöver det här" och "det här är en del av mig" får gå före det faktum att rökare dör i förtid och får sämre kondition. Och allt detta sker omedvetet så man kan inte anklaga en rökare för att vara dum i huvudet - det är inte det det handlar om.

Ta sedan exemplet med en soldat som gör sig redo för att bryta sig igenom fiendens linjer. Hon trycker bort alla tankar på att döden troligtvis är nära förestående och att kriget kanske egentligen är hyfsat onödigt och fokuserar istället på det konkreta i sin uppgift. Kanske tänker hon på de hon älskar och att hon gör det här för deras skull. I sånt fall så kommer hon att vara farlig när hon skrider till handling, för kärlek är också en av de starkaste drivkrafterna som finns.

Allt vi gör, gör vi förhoppningsvis av en anledning. Jag är övertygad om att det är viktigt att då och då tänka igenom vilka drivkrafter det är som styr en i olika situationer. Ställa sig frågan "gör jag det här för min egen skull, eller enbart för att passa in och uppfylla andras förväntningar på mig?" eller "är det här verkligen värt besväret?". Och ge inte upp.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pi day

Pi har ett oändligt antal decimaler, som inte uppvisar någon regelbundenhet. Det innebär att allt som kan uttryckas med tal ingår i någon del av denna oändliga sifferföljd. Alla DNA-sekvenser som någonsin existerat och någonsin kommer att existera. Namnen på alla du älskat eller kommer att älska. Alla möjliga berättelser som kan beskrivas i text. Allt går inte att beskriva med tal och pi är inte det enda transcendenta talet, men det finns ändå en viss charm att vi kan låta ett enda tecken symbolisera allt detta. Att det därtill representerar förhållandet mellan omkretsen och diametern i en cirkel, är intimt förbundet med de komplexa talen och ingår i flera matematiska formler utan uppenbar koppling till sitt geometriska ursprung tycker jag är fascinerande. Så enkelt och ändå så fullkomligt ofattbart. Precis som livet.

Här sitter jag och tar saker för givet

Det har hänt mycket sen jag skrev här sist. Trump har varit president och är det inte längre jag har träffat en ny partner och skaffat en hund min syster, två av mina närmaste vänner och två av mina ex har fått barn jag jobbar i Uppsala istället för Stockholm personer i min närhet har drabbats av allvarliga sjukdomar jag har blivit deltidssjukskriven för depressiv episod Covid-19 har förändrat livet för alla, i viss mån för alltid Sen pandemins början har jag pausat mitt facebook-konto för att jag spenderade alldeles för mycket tid där. Nu spenderar jag istället alldeles för mycket tid med att läsa nyheter; om politik, statskupper, förtryck, korruption, brottslighet och annat som känns relevant medan jag läser det, och samtidigt inte kräver något av mig mer än att fortsätta scrolla. Om jag skulle sammanfatta samtiden med en bild så skulle jag nog välja en bild på någon som fastnat framför en skärm, med nacken i en obekväm position och ett finger som febrilt scrollar. Kanske med ett mun